Monday, August 9, 2010

MASALAH DALAM MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU


PENGARUH BAHASA ASING(204151)

           Pengaruh bahasa asing juga merupakan penyebab kepada usaha dalam memartabatkan Bahasa Melayu. Hal ini berlaku disebabkan oleh penggunaan istilah yang tidak tepat. Ini dapat dilihat apabila penggunaan Bahasa Inggeris cuba dimelayukan. Sebagai contoh,perkataan bajet yang merupakan perkataan yang diambil daripada Bahasa Inggeris iaitu  budjet. Perkataan budjet ini diambil dengan alasan bahawa sekiranya perkataan itu dimelayukan ia akan bersifat kearah negatif yang membawa makna orang yang suka berbelanja. Pengaruh Bahasa Inggeris ini juga menyebabkan keruntuhan bahasa melayu apabila penggunaannya semakin berleluasa dalam media elektronik. Contoh yang terbaru media elektronik ialah penggunaan istilah infotainmen yang telah diperkenalkan oleh RTM. Penggunaan istilah tersebut masih digunakan walaupun telah menerima banyak kritikan oleh tokoh bahasa.
             Pengaruh bahasa asing juga menjadi masalah dalam usaha memartabatkan Bahasa Melayu apabila penggunaan bahasa asing telah dipergunakan secara meluas daripada pihak swasta dan pihak kerajaan. Sebagai contoh,program “Rakan Cop”,perkataan ini dieja dan disebut dengan sebutan bahasa inggeris atau bahasa melayu.Kalau bahasa melayu huruf konsonan dibaca dengan sebutan “Rakan Kop” dan bukannya “Rakan Cop”.Hal ini demikian menyebabkan Bahasa Melayu tidak dapat dimartabatkan setanding dengan bahasa-bahasa asing ekoran masyarakat malaysia sering mengamalkan penggunaan bahasa asing.

PENGARUH BAHASA ROJAK(204586)

         Sejak akhir-akhir ini, isu bahasa rojak semakin membimbangkan dalam kalangan rakyat Malaysia. Hal ini, merupakan salah satu masalah yang serius dalam usaha untuk memartabatkan lagi bahasa kebangsaan di Malaysia. Bahasa rojak yang digunakan merujuk kepada bentuk dan penggunaan dengan mencampuradukkan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris serta bahasa lain. Bahasa rojak sebenarnya memperkecil bentuk dan penggunaan bahasa itu. Selain itu, bahasa rojak membawa pengertian ragam bahasa ,ini juga boleh mengaibkan peradaban Malaysia amnya dan peradaban Melayu khasnya. Di samping itu, bahasa rojak semakin berleluasa apabila pihak yang berpengaruh seperti ahli politik ,artis, media massa dan sebagainya menggunakan bahasa campuran itu.
         Selain itu, program-program di televisyen juga turut mempunyai bahasa rojak misalnya program Sure Heboh.Kesilapan ejaan Bahasa Kebangsaan  dan penggunaan bahasa rojak semakin ketara pada papan tanda perniagaan, iklan dan lain-lain lagi. Bahasa rojak juga memudahkan komunikasi dan mewujudkan kemesraan antara satu sama lain.Dengan ini, bahasa rojak  boleh mengganggu usaha penggunaan bahasa Melayu baku. Hal ini dapat di lihat melalui penggunaan bahasa pasar dan bahasa dialekdalam kalangan masyarakat hari ini.

PENGGUNA BAHASA ITU SENDIRI (204146)

Masalah dalam memartabat bahasa melayu bermula daripada pengguna bahasa itu sendiri.Hal ini sedemikian keran ,masyarakat tidak menyedari  Bahasa Melayu itu sebagai bahasa kebangsaan.Tambahan pula penguasaan Bahasa Inggeris amat diperlukan untuk kemudahan masyarakat kelak apabila mencari pekerjaan.Persepsi masyarakat melayu juga terhadap Bahasa Melayu ialah bahasa ini tidak dapat memberi kemajuan dalam kehidupan mereka kelak .Perjuangan dalam penggunaan Bahasa Melayu dilakukan bersendirian oleh sasterawan tanpa bantuan daripada mana-mana pihak yang berkuasa.Sikap orang melayu juga yang sering mengagung-agungkan bahasa lain seperti Bahasa Inggeris.
Selain itu pihak-pihak yang berkuasa atau bertanggungjawab memandang remeh terhadap penggunaan bahasa melayu.Hal ini dapat dilihat melalui pembikinan filem-filem atau drama yang menggunakan bahasa rojak  dan bahasa slanga di dalam diolag.Para pelajar tidak semestinya mempelajari bahasa baku dalam aspek pendidikan di sekolah sahaja tetapi juga mempelajarinya melalui keadaan sekeliling
Pada waktu yang sama,peranan buku,majalah,akhbar,dan media berbahasa melayu sebagai alat pembangunan fikiran,sosial dan budaya rakyat Malaysia sudah semakin kurang menyerlah.Manakala usaha penterjemahan dari bahasa asing ke bahasa kebangsaan juga masih terlalu kecil dan perlahan.Ini tidak termasuk isu-isu seperti masalah penerbitan,penterjemahan,perbezaan pendapat dalam kalangan penulis muda dan lama serta pertelingkahan dalam kalangan persatuan-persatuan penulis.Dalam bidang perundangan,Bahasa Inggeris merupakan bahasa perundangan.


No comments:

Post a Comment