MELALUI
SISTEM PENDIDIKAN IAITU BERMULA DARIPADA PRASEKOLAH HINGGALAH KE PENGAJIAN
TINGGI ( 204196)
Sekolah dan institusi pendidikan
diumpamakan seperti tapak tempat menyemai benih generasi masa depan. Manakala
kurikulum sekolah pula merupakan inti pati yang akan disuntik ke dalam minda
serta jiwa mereka. Oleh itu, jika hendak menyemai apa-apa juga aspirasi Negara
dan membentuk generasi masa depan mengikut acuan kita sendiri , di sinilah
tempatnya , begitu jugalah dalam usaha kita hendak memartabatkan bahasa melayu.
Dari segi perlembagaan dan
perundangan, kedudukan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi Negara telah
termaktub dalam Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia dan Akta Bahasa
Kebangsaan 1967. Akta Pendidikan 1996 sekali lagi telah menegaskan penggunaan
bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama di dalam sistem pendidikan
kebangsaan dan mengkehendaki agar ia diajar sebagai mata pelajaran wajib di
semua sekolah di dalam Negara. Hasrat ini telah diterjemahkan dengan tindakan
apabila bahasa melayu menjadi mata pelajaran wajib yang perlu diajar bukan
sahaja di sekolah kebangsaan, tetapi juga sekolah jenis kebangsaan, sekolah
swasta dan sekolah antarabangsa. Bahasa melayu bukan sahaja menjadi bahasa
pengantar utama di dalam kelas, tetapi juga di luar kelas seperti di dalam
perhimpunan dan aktiviti kokurikulum. Hal ini tidak termasuk pelbagai kegiatan
kebahasaan dan kesusasteraan yang dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia sepanjang tahun baik di peringkat sekolah, daerah mahupun nasional.
Di samping itu, bagi memartabatkan
bahasa melayu, kerajaan juga harus memberikan penegasan yang lebih berat kepada
usaha penbudayaan Bahasa Melayu sebagai asas peneguhan tamadun bangsa Malaysia
dalam 2 aspek yang penting.Yang pertama ialah pelaksanaan penggunaan bahasa
melayu sebagai bahasa utama dalam proses pemerolehan dan pengembangan ilmu,
selaras dengan perancangan yang dilakukan oleh Jawatankuasa Pelajaran Razak
1956 yang diperkukuh oleh Jawatankuasa Penyemak Pelajaran Rahman Talib 1960 dan
dimaktubkan dalam Akta Pelajaran 1961 dan Akta Pendidikan 1996. Aspek yang ke
dua ialah pembudayaan bahasa yang baik, teratur, santun dan mewakili budaya
tinggi melalui kegiatan kokurikulum sehingga ragam bahasa tidak rasmi seperti
bahasa sembang internet dan bahasa khidmat pesanan ringkas (SMS) tidak sampai
menggugat bahasa yang mewakili budaya teras.Desak kerajaan menetapkan syarat
agar pelajar atau pekerja asing menduduki ujian asas bahasa melayu atau
sekurang-kurangnya mengikuti kursus pendek bertutur dalam bahasa melayu juga
harus dijalankan dengan lebih serius tanpa mengambil remeh.
Oleh itu, adalah wajar untuk
pihak-pihak tertentu melihat semula kandungan yang ada dalam sistem pendidikan
kita dalam usaha untuk memartabatkan bahasa melayu agar pelaksanaannya dan
penguatkuasaannya ditingkatkan.
PEMANTAUAN
BERTERUSAN DALAM BIDANG PENYIARAN DAN MEDIA MASSA (204412)
Pemantauan ini dapat memastikan
media massa melaksanakan tanggungjawabnya sebagai ejen pemantapan bahasa dalam
kalangan masyarakat.Tindakan pentadbiran dan undang-undang dapat mengelakkan daripada
berleluasanya penyalahgunaan bahasa Melayu dari segi kosa kata,tatabahasa,ejaan
dan sebagainya.Contah penyalahgunaan bahasa Melayu ialah penggunaan bahasa yang
dicampuradukkan dengan bahasa Inggeris,penamaan papan tanda,bahasa dalam iklan
dan sebagainya.Bidang penyiaran dan media massa perlu menggunakan kecanggihan
teknologi kini dalam memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan.
PENEGASAN
DASAR BAHASA DAN PENGUATKUASAAN DASAR SECARA BERSEPADU (204624)
No comments:
Post a Comment